(قسمت اول)

j-magahle

در جهان میلیون‌ها نفر در اثر کهولت و پیری فوت می‌کنند اما صدها میلیون نفر از آسیب‌های ناشی از کمبود املاح رنجی می‌برند که مرگ از هر اتفاقی بهتر و راحت‌تر است. مسلماً تاکنون مطالب زیادی در مورد مضرات مصرف قند و شکر (قندهای مصنوعی) روغن‌های غیرطبیعی و اشباع‌شده، مواد غذایی حاوی نگه‌دارنده، عدم تحرک و فعالیت بدنی خوانده و شنیده‌اید. مطلب این مقاله در مورد تأثیر قند و شکر، روغن‌های مایع غیرطبیعی و مواد نگه‌دارنده بر عدم جذب املاح یا کاهش ویتامین‌ها ناشی از مصرف مواد مذکور است که این مقاله رابطه معنادار بین مصرف قند و شکر، مواد غذایی فرآوری شده، روغن‌های مایع و چربی‌های اشباع‌شده و عدم ورزش با کاهش یا عدم جذب املاح و ویتامین‌ها را بیان می‌کند.

جذب ویتامین B12 از دیواره روده بستگی به وجود کلسیم دارد و آنزیم‌های که از کربوهیدرات چربی پروتئین انرژی آزاد می‌کنند به‌وسیله کلسیم فعال می‌شوند.

قند و چربی غیرطبیعی اثرات مخربی روی متابولیسم و میزان جذب ویتامین D دارد.

هرچقدر قند و شکر و چربی بخورید همچنین نسبت به مصرف بی‌رویه مواد غذایی حاوی مواد نگه‌دارنده اقدام کنید، مقدار بیشتری ویتامین C در بافت‌های بدن و خون این افراد از بین می‌رود و آسیبی که قند و شکر و چربی اشباع‌شده به سلول‌های بدن شما می‌زند موجب می‌شود برای خنثی کردن این آسیب ویتامین  Cبیشتری نیاز داشته باشید و نکته مهم این است که ویتامین C یکی از مؤثرترین آنتی‌اکسیدان‌های است که از بروز برخی بیماری‌ها و سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند همچنین قند و شکر و چربی تأثیر منفی بر روی عملکرد و کاهش جذب ویتامین‌های A، E و سلنیوم موجود در بدن دارد و هیچ غذا و داروی یا آنتی‌اکسیدانی نمی‌تواند اثرات زیان‌آور قند و شکر و چربی و مواد نگه‌دارنده بر بدن را جلوگیری کند و تنها روش سودمند، درمان بیماری چاقی و مصرف مواد قندی و روغن و چربی‌های طبیعی است که با بدن سازگاری دارند بنابراین عموم افرادی که قند و شکر و چربی‌های مضر مصرف می‌کنند، سیستم ایمنی بدن آن‌ها به‌خوبی قادر به مقابله با بیماری‌ها نیست و در مواجه با بیماری‌های مختلف، آسیب‌پذیرترند و عوارض جانبی قند و شکر و مصرف بی‌رویه چربی‌های مصنوعی و سرخ‌کردنی‌ها، غذاهای فوری، عدم تحرک و فعالیت بدنی برای مصرف‌کننده‌ها، عموماً عوارض غیرقابل جبرانی در پی دارد که در آینده‌ای نزدیک فرد و اطرافیان را زمین‌گیر می‌کند.

قند و شکر سبب از بین رفتن املاح ازجمله پتاسیم، منیزیم، کلسیم، آهن، روی، مس، منگنز، ید در مکانیسم بدن شده و این عمل در آرایش سلول‌ها و مولکول‌ها تغییراتی به وجود می‌آورد و درنتیجه عضلات و ماهیچه‌ها و اندام‌ها، انرژی لازم را برای جابجایی و حرکت به‌صورت فعال وزنده را ندارند بنابراین کارایی و راندمان آن‌ها پائین می‌آید و این اشخاص همیشه عصبی، خسته، آشفته، بی‌اشتها، بی انرژی، درد عضلانی، بی‌خوابی، کمردرد، دردمفاصل دارند و نکته مهم این است کمبود و عدم جذب املاح مانع ارسال سیگنال‌های مناسب بدن شده درنتیجه منجر به کرختی و بی‌حالی می‌شوند.

پتاسیم یکی از مواد معدنی موردنیاز بدن است. این ماده معدنی موجب افزایش شادابی، عدم تحریک‌پذیری، کنترل فشارخون و خطر ابتلا به سکته‌های مغزی و قلبی را کاهش می‌دهد

در زمان ورزش کردن و فعالیت بدنی هر سلولی دارای یک پمپ سدیم و پتاسیم است که پمپ سدیم با صرف انرژی سدیم را از سلول به بیرون منتقل و پتاسیم را به داخل سلول پمپ می‌کند بر همین اساس اگر سدیم از درون سلول به خارج پمپ نشود آب در سلول تجمع یافته و سبب پارگی آن می‌شود این پمپ برای فعالیت‌های ماهیچه‌ای و عصبی اهمیت ویژه‌ای دارد و کمبود پتاسیم ابتدا بر ماهیچه‌ها و اعصاب اثر سوء و مخرب می‌گذارد و فقدان و کاهش سطح پتاسیم در بدن سبب کاهش سریع انرژی می‌شود و برای همین امر فعالیت بدنی و تحرک افراد چاق کند و کمتر هست چون سبب ضعف و خستگی شدید ماهیچه‌ها می‌شود حتی سبب کم‌خوابی، نامنظمی ضربان قلب و تأخیر در تخلیه معده می‌شود.

سیگار، الکل و مواد مخدر، قند و شکر (کلیه مواد قندی مصنوعی) چربی‌های غیرطبیعی و اشباع‌شده (روغن مایع، سرخ‌کردنی‌ها) مواد غذایی حاوی مواد نگه‌دارنده (مواد غذایی تاریخ‌مصرف‌دار) عدم ورزش و تحرک سبب عدم جذب پتاسیم شده که باعث تحلیل و تجزیه عضلات، تخریب گلبول‌های قرمز، دیابت، تعریق بیش‌ازحد، کمبود اسیدفولیک، خستگی مفرط، عصبانیت، پرخاشگری، خشم، اضطراب، بی‌قراری، کمبود سطح انرژی، بی‌حوصلگی، درد کف و انگشتان دست‌وپاها، درد پشت ساق پاها، عدم تعادل آب در بافت سلول‌ها، عدم تنظیم در انتقال مواد مغذی به درون سلول‌ها را به دنبال دارد زیرا پتاسیم ماده معدنی است که دارای بار مثبت بوده که سبب فعالیت طبیعی قلب و ماهیچه‌های اسکلتی شده و موجب حفظ تعادل مواد قلیای در بدن می‌شود که متأسفانه با مصرف مواد مصنوعی و غیرطبیعی که با ساختار و آفرینش خلقت انسان سازگاری ندارند هم خود را هم عزیزان دلبندمان را از این ماده حیاتی محروم می‌کنیم.

منیزیم یکی از مواد معدنی برای بدن انسان است که درواقع افراد برای داشتن عضلات و سیستم عصبی و سیستم ایمنی قوی، ضربان قلب، داشتن استخوان‌های محکم ضروری است.

کمبود منیزیم می‌تواند برای انسان مشکلاتی نظیر گرفتگی عضلات، مشکلات قلبی_عروقی، دیابت، فشارخون بالا، مشکلات عصبی، میگرن، پوکی استخوان، سکته‌های قلبی و مغزی ایجاد کند که عدم آگاهی از مصرف مواد قندی مصنوعی، چربی‌ها، مواد غذایی فرآوری شده، مواد غذایی حاوی مواد نگه‌دارنده و عدم فعالیت بدنی موجب بدی حال خود می‌شویم و درواقع منیزیم یک عنصر مغذی است که انرژی بدن را تکمیل کرده و به کارکرد بهتر بدن کمک می‌کند و با مصرف قند و شکر و غذاهای چرب و غذای فوری، کارکرد صحیح و انرژی پاک را با دستان خودمان از چرخه طبیعی خارج می‌کنیم. حتی کمبود سطح منیزیم سبب افسردگی، مشکلات تنفسی، لرزش دست‌وپا، اسپاسم عضله، تشنج، کما، اختلال رفتاری و زودرنجی را در پی دارد و از همه مهم‌تر کمبود منیزیم باعث باز شدن گیرنده‌های درد در مغز و سیستم عصبی شده و به افزایش درد ماهیچه‌ها دامن می‌زند.

در کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند یا والدینی که مرتب به بهانه دل‌درد آب‌قند و نبات‌داغ به کودکان عزیزشان می‌خورانند! بدانند سم وارد بدن آن کودکان می‌کنند و قربانیان اصلی مصرف مواد قندی، شیرینی‌های غیرطبیعی و چربی‌ها، فست‌فودها، شیرهای مدت‌دار، کنسروها، سیب‌زمینی سرخ شده، چیپس، پفک و هزاران هزار خوراکی مضر؛ کودکانی هستند که به هیچ عنوان در این اتفاق دخیل نیستند و عوارضی مانند اختلال در رشد، آشفتگی روانی، تحریک‌پذیری عصبی و اختلالات قلبی_عروقی را در اینده باید یدک بکشند.

یکی از مشکلات افرادی که از ناراحتی میگرن رنج می‌برند کمبود منیزیم است که قند و شکر، مواد قندی مصنوعی، چربی‌های مضر و غیرضروری، مواد نگه‌دارنده و سیگار یکی از علل مهم مکانیسم حملات میگرنی است. برای همین زمانی که در پروسه درمان چاقی قرار می‌گیریم و از مصرف مواد قندی و چربی‌های مصنوعی پرهیز می‌کنیم و به وعده‌های غذایی و میان وعده‌ها نظم و انضباط می‌دهیم و از میوه‌جات، مغزها و مواد طبیعی استفاده می‌کنیم از آرامش و خونسردی نسبی برخوردار می‌شویم و با درمان بیماری چاقی و رهایی از یکی از بندهای تاریک؛ خیلی از مشکلات و بیماری‌های فرد و اطرافیان برطرف می‌گردد.

ریشه مشکلات سیستم گوارشی و جذب و هضم غذا در افراد چاق را باید در کمبود و کاهش جذب منیزیم و عناصر معدنی جستجو کرد همچنین کمبود منیزیم سبب ضعف عمومی می‌شود زیرا منیزیم نقش کلیدی در شکستن گلوکز و تولید انرژی دارد که باعث افزایش سوخت‌وساز بدن شده و خستگی و ضعف را برطرف می‌کند.

مصرف چربی مصنوعی، قند و شکر، غذاهای چرب، نوشابه‌های گازدار، غذاهای شیرین، سیگار، الکل، مواد مخدر، مواد غذایی حاوی مواد نگه‌دارنده(تاریخ مدت‌دار) نیاز بدن را به منیزیم را افزایش می‌دهد و یعنی به‌نوعی این مواد غذای غیر طبیعی از بین برنده منیزیم در بدن افراد هستند.

منابع خوب این ماده معدنی (پتاسیم) در موز، آوا کادو، آلو خشک، کدو تنبل، گوجه‌فرنگی، پرتغال، طالبی، لبنیات طبیعی(بدون تاریخ‌مصرف) ماهی، برگ چغندرقند، میوه شاه‌بلوط، بروکلی، بوقلمون، هویج، سیب، انگور، گیلاس، جگر گوساله، کره محلی، تخم‌مرغ محلی، خیار شور، مرغ محلی، پرتغال، عدس، فندق، کشمش، غلات سبوس‌دار یافت می‌شود.

مواد غذایی حاوی منیزیم در برنج سبوس‌دار، گندم، جو، کاکائو طبیعی تلخ فاقد چربی و قند، کنجد و روغن کنجد، تخمه آفتابگردان، انواع ریز مغزها، سبزی‌های معطر، ماست طبیعی بدون مواد نگه‌دارنده، گردو دربسته، غلات، لوبیا، شیر، توت، سیب‌زمینی، سبزی‌های برگ سبز، لیموترش تازه، ذرت، پسته، سیب و بیشترین ارزش غذایی در بادام درختی(دربسته) یافت می‌شود.

استرس باعث کاهش منیزیم در بدن می‌شود و کمبود منیزیم اثرات روحی –روانی و جسمی برای افراد به دنبال دارد درواقع کمبود منیزیم سبب می‌شود حساسیت بیشتری پیدا کنیم و اضطراب ما بیشتر می‌شود و ناراحتی‌های از قبیل هیجان، عصبانیت، حس بد عاطفی، حساسیت به صدا و نور، مختل شدن خواب، سردرد، دندان درد، بی‌قراری و به بی‌حسی دچار می‌شویم و بدانیم در زمان خشم و استرس و اضطراب، بدن منیزیم از دست می‌دهد.

کمبود منیزیم بر روی عملکرد درست گیرنده‌های مغز، میزان یادگیری و حافظه تأثیر منفی می‌گذارد و با عدم مصرف قند و چربی‌های مضر و استفاده مواد غذایی طبیعی باعث رفع کمبود سطح منیزیم در بدن شده، در نتیجه در انتقال‌دهنده‌های عصبی سبب ایجاد آرامش مغزی، لذت بردن از خواب، آرامش فیزیکی و ذهنی شده و در ادامه قدرت تجزیه‌وتحلیل را افزایش  و آشفتگی ذهنی را کاهش می‌دهد.

کمبود منیزیم باعث رسوب فلزات سنگین در مغز می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌های پارکینسون، ام‌اس، آلزایمر، اسکیزوفرنی را افزایش می‌دهد.

یکی از دلایل بوی ناخوشایند عرق بدن از کمبود سطح منیزیم است چون منیزیم به کنترل فعالیت غدد و خنثی کردن مواد شیمیایی تولیدکننده بو کمک می‌کند.

کم شنوایی از علائم کمبود منیزیم است چون منیزیم از تشکیل رادیکال‌های آزادی که منجر به ناشنوایی می‌شود جلوگیری می‌کند.

طبق آمار جهانی در بسیاری از کسانی که اقدام به خودکشی می‌کنند میزان این عنصر حیاتی (منیزیم) به‌شدت پائین بوده است.

بیشتر سنگ‌های کلیه به دلیل فقدان منیزیم ایجاد می‌شود؛ چون منیزیم با جلوگیری از چسبیدن کلسیم به یون، مانع از تشکیل این سنگ‌ها می‌شود

 قند و شکر ماده‌ای است زائد که بدن انسان قادر به هضم و جذب آن نیست همچنین پس از هر بار مصرف قند و شکر گلبولهای سفید بدن کاهش یا از کار می افتند و 2تا 5 ساعت بدن آماده دریافت هر نوع آلودگی، ویروس و باکتری خواهد بود. بنابراین نتیجه این امراض و خطرات باید باعث تغییر رفتار هر کدام از ما در حفظ سلامتی‌مان شود و حذف قند و شکر حرکتی بزرگ و حاکی از شخصیت ما هست